Open Access Open Access  Restricted Access Subscription or Fee Access

Copyright, Empire and the Politics of Print: The Case of Canada

Ira Nadel

Abstract


ABSTRACT
This article analyzes Canada’s fight for an autonomous copyright act as the foun- dation for the establishment of the professional status of Canadian writers. The overall focus of the discussion is the idea of authorship as a construct enhanced by the orderly circulation of intellectual goods, a key to “cultural expression” affiliated with independent copyright. The article traces in detail Canada’s fight with Great Britain for literary independence, and also examines the stability of authorship in English and French Canada, which led to the establishment of Canadian copyright and an independent literary culture.

RÉSUMÉ
Cet article analyse la lutte du Canada pour une loi autonome sur le droit d’auteur, soit le fondement pour l’établissement du statut professionnel des écrivains et écri- vaines au Canada. Le thème central de ma réflexion est l’idée du droit d’auteur comme un construit renforcé par la circulation ordonnée de biens intellectuels, une clé de l’« expression culturelle » liée au droit d’auteur indépendant. L’article retrace en détail la lutte du Canada pour son indépendance littéraire de la Grande- Bretagne, mais examine aussi la stabilité du droit d’auteur au Canada anglais et français, ce qui a mené à l’établissement du droit d’auteur canadien et à une culture littéraire propre.

KEYWORDS: copyright; Canada; Great Britain; authorship; censorship; Lucy Maud Montgomery; Gilbert Parker; William Kirby

Full Text:

PDF